úterý 6. září 2016

NÁKUP POTRAVIN ONLINE

aneb taková Popelčina malá recenze online supermarketů.

   Nemám ráda nakupování. Zejména bot (to speciálně) a oblečení, ale to je úplně jiná kapitola, protože tady jsme na Popelčinu. Ani jídlo nenakupuju ráda. Přesněji - strašně nerada chodím po obchodech, zejména po těch velkých sterilních supermarketech, ve kterých je celoročně stejné klima, stejná nabídka zboží, stejní nakupující (uštvaní lidé) a stejné pokladní (znuděné a unavené osoby).
   Bydlím v oblasti, kde mám na výběr buď velký a v podstatě pořád přelidněný supermarket, nebo jeden menší, žalostně vybavený (možná spíš vykoupený) a jak jinak než také přelidněný, protože stojí na lidsky poměrně frekventované trase. Jednou týdně můžu navštívit umrněné předražené farmářské trhy. Zboží tam kvalitou neodpovídá ceně, celý den se paří na sluníčku, a ti prodavači jsou většinou také takoví celí umrnění. Až na bylinkového pána, ten je fajn. Jinak mi všichni připomínají vyhaslé kolotočáře. A to se mi nelíbí. Nemám ráda prázdné hlavy a prázdné oči. Citelně postrádám menší krámek s potravinami, nebo alespoň večerku, kde bych se mohla každý den stavit a dokoupit, co mi chybí, pozdravit známého prodavače, nechat si popřát pěkný den a pobavit se o počasí.
   A tak je to asi tři měsíce zpátky, co jsem se rozhodla otestovat online supermarkety. Přesněji napsáno - rozhodla jsem se otestovat i jiné než ten, kde jsem nakupovala poslední dva roky.
   Nakupování jídla online, to je taková fajn služba. Mně se zalíbila hnedle. Proč? Protože se vyhnu všem těm prázdným uštvaným hlavám v obchodech. Protože si nemusím každý den nechat kazit náladu tlačením košíku, čekáním ve frontách a rovnáním zboží na pás a do tašek a šetřím si síly na důležitější věci. Třeba na nákupy s dědou, protože s ním je rovnání jídla na pás úplně o něčem jiném a taky si ho řádně užívám. Nemám vytahané ruce a bolavá záda od taháním těžkých tašek. Mléko, pívo, mouky a podobné věci můžu nakoupit do zásoby a šetřím svého Muže, protože těžké věci tahá do Jeskyně vždycky on (a i když to bere jako sport, není to zas až taková zábava, když musí absolvovat všechny ty nákupní otravnosti předtím). Vybírám v klidu. Můžu nakupovat a mezi tím se klidně vyspat, kdybych chtěla, a pak zase pokračovat. Můžu si beze spěchu přečíst složení a porovnat ceny, prohrábnout pomyslné regály až na dno a vybrat to nejzajímavější a nejlepší. Když nemám kdy, neztrácím čas po obchodech. Prostě jen rychle naklikám, co zrovna potřebuju, odešlu objednávku a pak můžu jít klidně vařit a od vaření si jen tak odběhnout ke dveřím bytu, otevřít, převzít nákup, hezky si popovídat o počasí, zaplatit a zase pokračovat. Zdržení v řádech minut.

   Lidé nakupování jídla online nevěří. Když jim říkám, že to dělám, všichni do jednoho mi pokládají dvě otázky:

1. Nebojíš se, že jídlo nebude stát za nic, když si ho sama nemůžeš vybrat?

   Nebojím. Potraviny si můžu při převzetí překontrolovat a případně je odmítnout, pokud by se mi nezdály. Jasně, že když si objednám kilo mrkve s 80% slevou s datem spotřeby ten den, nemůžu očekávat orosenou křupavou mrkvičku s krásně zelenou natí. To je ale moje věc. S tím musím počítat. 80% slevu nedostanu jen proto, že se někomu líbí moje hnědé oči. Že taková potravina není úplně fresh? Upřímně, z kamenného obchodu si nahnilé rajče ve vaničce přinesu mnohem častěji. Žádný online supermarket nestojí o stížnosti a o to, aby se jim jídlo vracelo, takže se věnuje výběru zboží minimálně tak pečlivě jako já. To je jednoduchá rovnice.

2. Vyplatí se ti dávat peníze za dopravu?

   Rozhodně vyplatí. Viz. všechny výše popsané důvody. Cena za dopravu navíc není pravidlo. Zaplatit můžu od 0 do 99 Kč a když nebudu guma, udělám objednávku tak, abych neplatila nic.

   A tak jsem si říkala, když už jsem se do toho testování pustila, že bych se o to s vámi mohla podělit. Čímž se z toho rázem stala trochu megalomanská akce a přidělala jsem si spoustu práce, ale nevadí. Zase je hezké, že jsem nějakou dobu měla "Projekt". Projekt v mém podání je cokoliv, pro co se nadchnu (o tom, co u mě znamená nadchnout se, už jsem několikrát psala) a nedám si pokoj, dokud to nedokončím. Záležitost užitečná zejména pro můj duchovní rozvoj. Na tomhle principu ostatně funguje celé Popelčino, což je při mé disciplíně vlastně pořád tak trochu zázrak.
 
   Hnedle ale musím upozornit, že všechno to, o čem budu psát níž, je čistě jenom můj subjektivní názor a moje zkušenosti a určitě bych nebyla ráda, abyste to brali jako přesný manuál. A určitě vám nechci nic podsouvat. Sto lidí, sto chutí, každý si nakonec najde to svoje. Taky nemůžu vyloučit chybky v takových těch faktických informacích (doprava, platba). Snažila jsem poctivě, ale musím přiznat, že jsem v tom docela dlouho měla pořádný zmatek, protože těch srovnávacích věcí je velká hromada. Byla bych tedy opravdu, ale opravdu ráda, abyste mě v takovém případě opravili, napsali svůj názor nebo svoje zkušenosti, zejména pokud jde o nepřesně uvedené informace. Nechtěla bych tím někomu uškodit.
   Další důležité upozornění - všechno to testování probíhalo v Praze! Dopravné, termíny závozů a podobné záležitosti závislé na doručovací oblasti je potřeba si pro konkrétní adresu osobně ověřit a ozkoušet!
   Pokusila jsem se to všechno shrnout do několika podle mého podstatných, základních kategorií. Obloukem jsem se vyhnula veškerým věrnostním programům, členským výhodám, různým klubům a speciálním službách. To proto, že tyhle vychytávky se většinou vyplatí při dlouhodobějším členství a já nemám kapacitu na to být dlouhodobým členem čtyř supermarketů najednou (nebo alespoň ne prozatím). A nebo také proto, že to jsou vychytávky pro mě nepodstatné - vám ovšem doporučuji udělat si o nich minimálně přehled. Kdo ví, třeba se vám nějaké ty nákupy do kanceláře, seznamy a kluby hodí. Některé supermarkety jsou i zábavné. Blogují a píší recepty. No, stačí se zkrátka důkladně kouknout.

Srovnávané online supermarkety byly čtyři.

TESCO    nakup.itesco.cz
Rohlík    www.rohlik.cz
Košík    www.kosik.cz
Koloniál    www.kolonial.cz

   Nevybírala jsem je podle ničeho zvláštního, zkrátka mi ve vyhledávači vyběhly jako první a zdály se mi největší - a o všech jsem už předtím někde slyšela. Čtyři jsou proto, že víc bych jich už asi otestovat nezvládla. Už takhle byla docela honička je prostřídat, zejména když se v podstatě hned na začátku testování vyprofiloval můj favorit.
   Fér je přiznat, že s TESCO mám zkušenosti největší. Jak už jsem psala ze začátku, nakupovala jsem u nich přibližně dva roky. Jako druhý jsem nejčastěji využívala Rohlík, poté Košík a nejméně Koloniál, a to z různých důvodů, které se postupně dozvíte. Tak jdeme na to!




PŮSOBNOST 
(OBLAST ZÁVOZU, DOSTUPNOST)

   TESCO vám doručí zboží v Praze a středních Čechách, na Mladoboleslavsku, Královéhradecku, Liberecku, Plzeňsku, v Brně a okolí, na Hodonínsku. Při zadání jedné konkrétní adresy menšího města na Benešovsku jsem bohužel ostrouhala. Na adresu o půl kilometru dál už ovšem doručují, takže by nebylo možná úplně od věci vzít telefon a zeptat se osobně. Benešov ale umí, hurá! Je tedy třeba ověřit si dostupnost podle formuláře.
   Rohlík rozváží zboží v Praze, v Brně a okolí. Na eshopu je ovšem uvedena tato mnohoslibná informace: "Ještě letos chceme nabídnout možnost objednat si z Rohlik.cz téměř komukoli z ČR." Pro přesnější informace si musíte do formuláře. Střední Čechy na rozdíl od ostatních supermarketů neslibuje, tudíž mu nelze ani vyčítat, že do Benešova nejezdí.
   Košík umí Prahu, Plzeň, Liberec a Jablonec, Teplice a Ústí nad Labem, k tomu je na webu uvedena informace, že doručují v Praze a středních Čechách. Stejnou maloměstskou adresu ale neumí a neumí bohužel ani Benešov.
   Koloniál vás zásobí v Praze, středních Čechách, Plzni, Mladé Boleslavi, Chrudimi, Hradci Králové a v Pardubicích. Šla jsem se pro jistotu podívat, jestli Benešov u Prahy skutečně leží ve středních Čechách. Leží, ale vědí to zřejmě jenom v TESCO. Takže platí totéž co výše - ověřovat, ověřovat, ověřovat.

ZPŮSOB REGISTRACE

   Všechny obchody nabízí registraci pomocí emailu. Rohlík, Košík a Koloniál vás k sobě navíc pustí i přes Facebook.

ZPŮSOB PLATBY 

   V TESCO můžete zaplatit kartou online nebo při převzetí. Možnost platit hotově chybí, stejně jako platba stravenkami. Papírové kupony z kamenných supermarketů a Clubcard poukázky online nelze uplatnit.
   U Rohlíku platíte kartou online nebo u kurýra, hotově u kurýra, nebo můžete využít platbu službou Twisto odloženou o 14 dní (až od druhé objednávky). Můžete také platit stravenkami. Třikrát hurá!
   Košík vás nechá zaplatit kartou online nebo v hotovosti kurýrovi. Ani tu nepřipouští platbu stravenkami nebo kartou při převzetí. Zato můžete i tady využít službu Twisto.
    Koloniál nabízí platbu kartou online. V případě, že nakoupíte zboží, které je třeba zvážit, musíte platit kartou na místě. Tady je rozdíl oproti TESCO, kde si platbu z karty odečítají až po převzetí nákupu, právě z důvodu orientační ceny. Hotově ani stravenkami nelze.

DOPRAVA 
(CENA, ČASOVÉ ROZMEZÍ DORUČENÍ, FLEXIBILITA)

   V TESCO se cena dopravy pohybuje mezi 49 - 99 Kč. Záleží na tom, jak dlouho dopředu, na kterou hodinu a který den si zboží objednáte. V přehledu cen se velmi snadno orientuje, kouknete a vidíte, nicméně ceny se mění i během dne (vysvětluju si to vytížeností kurýrů a snahou obsadit hluché hodiny). Jakmile ale jednou rezervaci potvrdíte, cena už se samozřejmě nezmění. Určité slevy na dopravě můžete dosáhnout pomocí e-kuponů, přiznám se ale, že systém e-kuponů je pro mě tak nepřehledný, že jsem ho nikdy nevyužila. Pokud si chcete objednat jídlo na večer, úspěšnost nelze zaručit. Termíny na aktuální den bývají často zabrané. Na víkend se vám podaří objednat ve čtvrtek, někdy ani to ne. V pátek jste bez šance. Výjimka sice potvrzuje pravidlo, ale zaplatíte vyšší dopravu (až 99 Kč). Drobnou nevýhodu vidím v tom, že rozmezí, kdy vám nákup doručí, je stanoveno na celé 2 hodiny - je tedy třeba se v ten čas nikam nevzdalovat, případně neusnout. TESCO doručuje od 8:00 do 22:00.
   V Rohlíku se cena dopravy liší od ceny nákupu a času doručení. Můžete chtít expresní doručení (už do 90 minut při objednávce mezi 6:31 až 20:30). Za nákup do 499 Kč zaplatíte 99 Kč (ten den i den následující), za nákup nad 499 Kč zaplatíte ten den 29 Kč, následující den 19 Kč. Nad 1200 Kč je doprava vždy zdarma. Na webu vpravo nahoře si rozkliknete "Doprava a mapa", zadáte adresu, a hned víte, na čem jste. Informaci o nejbližším čase doručení máte také uvedenou přímo v košíku (dole pod zbožím, nad průběžnou cenou). Rohlík doručuje každý den od 8:00 do 22:00. Ve čtvrtek a v pátek mají kvůli víkendovým objednávkám dobu doručení prodlouženou do 22:30. Tuhle informaci se sice na webových stránkách nedozvíte (teda já ji aspoň nenašla, ale chybu na mé straně nemůžu vyloučit), nicméně na infolince vám ji ochotně poskytnou.
   Košík má informaci o časech dovozu prakticky uvedenou hned na první stránce, takže ji máte na očích. Stačí rozkliknout "Informace o cenách a dostupnosti rozvozu" a cenu za dopravu ihned uvidíte. Při nákupu do 999 Kč zaplatíte 49 Kč, nad 999 Kč je doprava zdarma (platí pro nákup s doručením ten den, každý další den dopředu je doprava zdarma). Tabulka, ve které se dozvíte, zda je termín požadovaného doručení volný, je jasná a přehledná. Supermarket garantuje doručení do dvou hodin od objednání, přesnější čas v řádech minut vám upřesní prostřednictvím SMS zprávy. Košík doručuje od 7:00 do 22:00 v hodinových intervalech.
   Pokud potřebujete nákup ještě týž den, v Koloniálu si ho neobjednávejte, neumí to. Pokud si objednáte v pátek do 12:00, nákup doručí nejdříve druhý den po osmé hodině ranní, pokud si objednáte do 22:00, dostanete ho po čtrnácté odpolední, a tak dále, a tak dále. Jestli ovšem nepospícháte, není to nic proti ničemu. Za dopravu zaplatíte od 39 do 89 Kč - podle času a dne doručení. Cenu mají fixní podle času doručení bez ohledu na to, jestli objednáváte na druhý den nebo za 14 dnů. Takže např. 10:00 - 12:00 za 39 Kč, 16:00 - 18:00 za 69 Kč. Při nákupu nad 1200 Kč je doprava vždy zdarma. Koloniál ovšem nabízí i noční závozy od 22:00 do 00:00! Sice jen pro Prahu a okolí, ale i tak je to příjemný nadstandard. Čas doručení jsou pomocí SMS schopni upřesnit na rozmezí 20 minut.

MINIMÁLNÍ CENA NÁKUPU

TESCO vás v tomhle směru nijak neomezuje (což považuji za výhodu, nicméně minimální cena dopravy je 49 Kč).
Rohlík vás pod 300 Kč nepustí.
Minimální cena nákupu v Košíku je 500 Kč.
V Koloniálu pod 300 Kč taky nenakoupíte.

SPOLEHLIVOST

   Tady je TESCO ve výhodě, protože díky většímu časovému rozmezí doručení se možnost zpoždění výrazně minimalizuje. Během využívání služby (cca 3 roky) se mi nestalo, že by se kurýr opozdil. Párkrát přijel na poslední chvíli, ale vždycky se do limitu vešel. Mnohem častěji se stává, že zavolá s dotazem, jestli může přijet dřív. Když to nejde, v klidu počká.
   Rohlík si to trošičku pokazil hned při prvním nákupu. Celkové zpoždění dalo nakonec dohromady skoro hodinu a půl, protože kurýr řešil technickou závadu na autě. Operátor se mnou nicméně komunikoval, omluvil se a opakovaně volal s upřesněním času, což bylo moc fajn. Nikam jsem nepospíchala, takže jsem s tím neměla problém. Hodinové zpoždění pak měl ještě jednou. Jinak je to tak na střídačku. Občas jezdí dřív, než je domluvená doba. Někdy řidič volá a ptá se, jestli je možné dřívější doručení, někdy rovnou zvoní. Zatím jsem na adrese vždycky byla, ale je dobré s tím počítat a nechat si přibližně 15 minut rezervu. Občas jezdí později, sice většinou přijde zpráva s upřesněním zpoždění, ale spolehnout se na ní zrovna nedá.
   Co se Košíku týká, ještě nikdy se nezpozdil.
   V Koloniálu také jezdí na čas.

   Poznámka: Předpokládám, že případná zpoždění nebo předběhnutí se řídí podle oblasti a času závozu a neplatí všeobecně!

SORTIMENT

TESCO nabízí více než 20 000 produktů.
Počet produktů nabízených Rohlíkem se mi nepovedlo dohledat.
Košík slibuje více než 15 000 produktů.
V Koloniálu jich najdete přes 10 000.

   Bod, který se strašně těžce posuzuje. Sortiment se mění, některé zboží ubývá a naopak přibývají novinky. Takže pocitově:

   V TESCU jsem se za čas začala nudit. I proto jsem se rozhodla zabrousit do jiných vod. Možná je to designem stránek (upozorňování na slevy, novinky, řazení produktů a podobně). Přistihla jsem se, že začínám objednávat stejné věci pořád dokola. TESCO sice slibuje ze všech čtyřech supermarketů nejvíce produktů, ale výsledek je takový nějaký sterilní. Oddělení se zeleninou a ovocem je nekonečná nuda. Seženete všechnu klasiku plus samozřejmě můžete  lovit v sekcích mezinárodní kuchyně, ale nic vás nějak extra nepřekvapí. Zdá se mi ovšem, že ze všech čtyř supermarketů má největší výběr nejídelních věcí (drogerie, domácnost, děti ...). A ještě jedno plus musím TESCO připsat - nakoupíte tu sýry, uzeniny, lahůdky a maso na váhu. Abychom si rozuměli - nemusíte si vybírat jen z balených porcí, ale můžete si nechat nakrájet klidně 700 g šunky, čímž rázem neplatíte přirážku za obal.
   Nejsem žádný velký gurmán a málokdy sháním něco skutečně speciálního. Mým potřebám tedy Rohlík naprosto vyhovuje - seženu klasiku i něco navíc (oproti TESCO je to "navíc" nesrovnatelné, tak z toho ostatně vychází každý jiný supermarket). Nabídka je široká a zejména díky slevám mě osobně často nutí zkoušet i něco jiného, než na co jsem zvyklá. Příjemně mě překvapila třeba nabídka mouky co se do počtu neobilných druhů týká. Já jsem spokojená.
   Košík je na tom v mých očích podobně jako Rohlík. Neurazí. Seženete všechny základní potraviny plus hodně navíc. Zelenina a ovoce mě baví.
   Koloniál mě od začátku dostal výběrem zeleniny, ovoce a bylinek. Seženete tu kupříkladu čerstvou kurkumu nebo několik druhů řeřichy. Fajn je i masová a pečivová nabídka. Až budu chtít změnu, inspiraci, osvěžení, zábavu, půjdu do Koloniálu.

KVALITA

   Co objednám, to víceméně dostanu, jsem spokojená. Všechny supermarkety navíc nabízí možnost kontroly zboží při převzetí a jeho případné odmítnutí.

   Rohlík zavedl moc sympatickou věc, a sice prodej "ošklivé" zeleniny. Tedy zeleniny, která je nějakým způsobem (zejména tvarově) nestandardní. V nabídce mají zatím papriky a okurky. Trošku zklamáním pro mě bylo, že papriky byly nejen křivé, ale i nahnilé. Uvidíme, jak to půjde dál.

   Další výhradu mám k TESCO a jejich masu. Objednávala jsem ho několikrát hned ze začátku, ovšem kvalitou se v žádném případě nedá srovnávat s masem od řezníka (což se dá ovšem od supermarketu tohoto typu očekávat). Je takové plytké, bez života, umělé. Vyloženě špatnou zkušenost mám s jednou objednanými játry, které byly okamžitě po rozbalení cítit něčím, čím neměly. Snad česnekem, opravdu jsem nebyla schopná to určit. Nicméně jsem je nabídla Kočce, která je nechtěla, což se mi ještě nikdy předtím ani potom nestalo. Po syrovém mase se jinak může utlouct. Další rozčarování jsem zažila nad nepřirozeně červeným hovězím masem, které mi obarvilo guláš dorůžova a nezměklo ani dlouhým dušením. Také ovoce a zelenina bývá v porovnání s ostatními supermarkety o něco unavenější. Odrazuje mě to od dalšího nákupu takových věcí, jako jsou salámy, sýry, lahůdky a podobné, takže TESCO v podstatě využívám už jen k objednávání trvalých potravin, které znám z kamenných obchodů (jdu na jistotu).

BALENÍ

   TESCO vás zaplaví hromadou slabých igelitových tašek, takže pokud smýšlíte ekologicky, zrovna dvakrát potěšeni nebudete. Zboží je tak nějak intuitivně odděleno podle druhu (drogerie, zelenina, chlazené, trvanlivé zvlášť). Na jednu stranu bych ne úplně ráda viděla vatové tyčinky u syrového masa, to je pravda. Na stranu druhou čas od času přebírám jeden šampón zvlášť zabalený v jedné tašce. Kdyby si člověk alespoň mohl říct, že po jednom větším nákupu nemusí čtrnáct dní kupovat sáčky do koše, ale polovina tašek je potrhaná (což je při manipulaci s těžším zbožím logické) a tak jdou do koše.
   Rohlík je papírový. Musím uznat, že ty papírové tašky udrží fakt velkou zátěž. Pětikilový meloun jsem pro jistotu dostala ve dvou taškách do sebe složených, ale čtyři lahvová piva a 4 litry mléka unesla jedna taška úplně v pohodě. Zboží v taškách je zvlášť rozděleno do papírových sáčků, o zábavu máte tedy postaráno, pokud hledáte něco narychlo a nevybalujete rovnou celý nákup. Malé (pro někoho možná nevýznamné) mínus má u mě Rohlík za to, že je na každé z tašek přilepený štítek se jménem a adresou, takže chci-li tašky dále používat, musím ho odtrhnou nebo zabarvit.
   I Košík posílá zboží v papírových taškách. I tady mě zajímalo, jakým způsobem řeší předání těžšího zboží. Konkrétně pivo vás nechá vyložit z basy na botník, nicméně basu vám proti záloze nabídne k tomu, což je fér. Při některém z dalších závozů si ji zase vyzvedne, včetně lahví. Fajn služba. Kartón mléka přinese kurýr v přepravce a vyloží. Zdá se mi, že co se uložení zboží v taškách týká, má v tom asi největší chaos (nerovná se ale špatně zabalené zboží, abychom si rozuměli).
   Košík ovšem bezkonkurenčně překoná Koloniál, který vám zboží doveze v tvrdé papírové krabici. Tu sám kurýr přinese v plastové přepravce a složí ji za dveřmi, což znamená, že pokud je těžká, už s ní nepohnete, leda ji šoupete po podlaze. Po taškách, na které jsem byla zvyklá z ostatních supermarketů, mě to zaskočilo a popravdě i trochu pobavilo. Upřímně si tedy vůbec nejsem jistá, jaká možnost je lepší. Výše uvedené tři supermarkety vám sice byt zaplaví plastem nebo papírem, ale uložení zboží má jasný systém. V krabici z Koloniálu je zboží bez ladu a skladu, některé ve velmi slabých, tudíž dále nevyužitelných (avšak z kukuřičného škrobu vyrobených a rozložitelných) taškách, některé volně ložené. A to dokonce i to, které by podle mě sneslo aspoň malý sáček - kupříkladu žervé, které se opotilo a nateklo mezi brambory.
Druhá kostka byla zapadlá ze strany mezi chlebem a stěnou krabice a rozmáčklá. Krabička s hovězím masem byla na rohu křáplá a obal proražený (těžko říct, jestli přepravou nebo už z balicího pultu). Pivo bylo naštěstí duchapřítomně naskládané vespod krabice. Tím chci říct, že se v Koloniálu alespoň snaží zachovávat systém "nejtěžší věci dolů". Na opravdu velký nákup jsem si po první zkušenosti už netroufla, ale docela by mě zajímalo, jak by vyřešili kombinaci melounu, mléka, piva, měkkých sýrů, ovoce a třeba zmrzliny. Krabice (nemají víko) by byly naskládané přímo na sobě? Hm. Na boku krabice máte roztomilý nákres, jak s krabicí naložit. Může jí obývat kočka (ta naše ji hnedle vyzkoušela, to je pravda), můžete ji zlikvidovat do modrého kontejneru, nebo ji čistou můžete při dalším nákupu vrátit kurýrovi. Krabice má ovšem velikost vyšší přepravky, takže na skladování to moc není. Drobné nepříjemnosti s krabicí vyvažuje informace, že vozový park Koloniálu jezdí na zemní plyn. Chválihodné!

   Poznámka: Všechny supermarkety nabízí odvoz vratných obalů.

PŘEHLEDNOST STRÁNEK (VIZUÁLNÍ I PRAKTICKÁ)

   Další z těch kritérií, která je třeba posuzovat subjektivně. Záleží na tom, na co si zvyknete a také na tom, jaký počítač vlastníte. Jinak se po eshopu pohybujete pomocí myši a jinak touchpadem. Rozhoduje i velikost obrazovky. Neposuzuji mobilní verzi, protože vlastním červené véčko z retroedice. :-)

   TESCO nedávno prošlo poměrně razantní změnou vzhledu, dle mého bohužel k horšímu. Původní design byl sice trochu sterilní, nicméně vyhledávání se mi zdálo jednodušší, přehlednější, rychlejší. Nabídka je svislá, rozbalovací. Než se dostanete do jednotlivých kategorií, musíte ji rozbalit VŽDY nejméně třikrát. Pro vysvětlení: Rozbalíte první sloupec, kde jsou uvedené obecné kategorie ("Pečivo", "Mléčné výrobky", "Nápoje" ...). Na kategorii kliknete, načež se rozbalí další sloupec, kde jsou kategorie upřesněny ("Pečivo" → "Chléb volný", "Chléb balený" ...). Tam tedy vyberete, o jaký chléb máte zájem a zobrazí se zboží na výběr. Nesmyslnost přichází v okamžiku, kdy ve druhém rozbaleném sloupci najdete "Strouhanku", která už neobsahuje žádné další podsekce, ovšem nemůžete kliknout rovnou na výpis zboží, ale rozbalí se vám třetí sloupec, kde je jen jedna samostatná kategorie. Ano. "Strouhanka". Nevýhodou zdlouhavých svislých rozbalovacích nabídek je (nejen) u menších strojů to, že vám část rozbalené nabídky nutně zmizí někde mimo obrazovku. Ke cti TESCO slouží, že rozbalovací nabídka zůstane rozbalená i když na ní nestojíte myší a nepřeskakuje sama od sebe podle toho, kde se právě pohybujete, nýbrž reaguje na kliknutí a můžete ji pohodlně scrollovat (na rozdíl třeba od Koloniálu, kde je to jedna velká zběsilost). Zboží je rozděleno do nepříliš srozumitelných kategorií a tak najdete třeba "Mléčné výrobky a vejce" → "Jogurty" → "Jogurtové a mléčné nápoje", "Pudinky a pěny". Předtím bylo možné najít jogurtové nápoje pod jogurtovými nápoji a pudinky pod pudinky. Teď ne. Je to nelogické a já nejsem jasnovidec.
   Rohlík nabídku rozbaluje vodorovně z lišty, na které jsou uvedené základní kategorie. Po rozbalení už vás nečeká žádná další divokost, jen rozkliknete upřesněnou kategorii. Následně se rozbalí výpis zboží a vlevo najdete svislou lištu, podle které si dále můžete zboží v klidu filtrovat ("Podsekce", "Značka", "Lepek", "Vegan" ...). Rozdělení zboží do jednotlivých kategorií mi dává smysl.
   V Košíku to zaplaťpánbůh funguje stejně jako v Rohlíku. S tím rozdílem, že Košík mi přijde méně přehledný díky obrázkům vedle kategorií. Velice subjektivní názor. Rozdělení zboží do jednotlivých kategorií bych si představovala přehlednější, ovšem alespoň dává stejně jako v Rohlíku smysl.
   Koloniál je zběsilý. Nabídka je stejně jako v TESCO rozbalovací a svislá. V Koloniálu ji ovšem dotáhli k vrcholu nepraktičnosti tím, že se vám v řádcích nejprve zobrazí "Akční zboží", "Recepty", "Nákupní seznamy" a podobné nesmysly, které by měly mít nejlépe vlastní lištu, a kategorie zboží jsou až v druhé, dolní polovině nabídky, čímž se jejich velká část v podstatě automaticky rozbalí mimo obrazovku. Tím, že je rozbalování interaktivní, zobrazuje se podle toho, kde se zrovna pohybujete myší a nefixuje se kliknutím, nastává zoufalá honba za ulovením správné kategorie pomocí scrollování. S touchpadem velmi špatně ovladatelné, minimálně velmi otravné. Když doženete správnou kategorii, zobrazí se výpis produktů, ve kterém můžete za pomoci svislé lišty vlevo listovat pomocí výběru podsekcí stejně jako u předchozích supermarketů. Tady už je všechno v pořádku. Třídění zboží do kategorií má logiku. Ale uf uf teda. 

PŘEHLEDNOST CEN 

   U nakupování potravin online je nejlepší řídit se cenou za kilogram, která je uvedena u každého produktu. Pro mě nejjednodušší a ověřený systém je seřadit zboží v jednotlivých kategoriích od nejlevnějšího a dál už vybírat podle individuálních nároků. Dá se tím výrazně eliminovat možnost, že omylem koupíte 200 g cherry rajčat za akční cenu, která je ovšem vyšší než cena za 250 g rajčat neakčních. Stejně tak se nenecháte zmást koupí másla za skvělou cenu, abyste doma zjistili, že jste objednali 125 g místo 250 g. V tomto případě každý svého štěstí strůjcem, cena za kus i za kilogram je v každém ze supermarketů uvedená.
   V TESCO si u zboží na váhu (hlavně u zeleniny a ovoce) můžete vybrat, zda si objednáte podle hmotnosti, nebo podle počtu kusů. U ovoce a zeleniny je to dost užitečná funkce, zejména pokud nemáte představu o tom, kolik co může vážit.
   Na váhu i od kusu můžete nakoupit i v Koloniálu, ovšem pouze u některých druhů ovoce a zeleniny.

SLEVY

   V TESCO najdete zboží v akci hned na úvodní stránce, mezi záložkou "Naše nabídka" a "Oblíbené". Akce jsou dále řazeny podle kategorií. Lze je zobrazit i přímo v jednotlivých kategoriích, kdy označíte políčko "Akce". Nikde na vás nekonečně nebliká "Sleva, sleva, sleva!" Ideální pro ty z vás, kteří nemáte rádi, když ve vám něco vnucováno. Na druhou stranu mě osobně nic nemotivuje akční zboží nakoupit. Otázka je, kdo na tom víc tratí.
   Rohlík má dva druhy slev. "Last minute", kde nabízí zboží až s 80% slevou a s blížícím se koncem trvanlivosti (končící mnohdy i ten den). Pokud chcete kupříkladu upéct kuře k večeři (tedy spotřebovat ho ten den), doporučuji podívat se nejdřív sem, můžete ho vychytat za skutečně příznivou cenu. Seženete tu třeba i banán za necelé dvě koruny a odpoledne výrazně zlevněné pečivo (ovšem upečené ten den). Další, kde můžete najít zlevněné zboží, nebo spíše zboží za zvýhodněnou cenu, je záložka "Cenové trháky". V obojím můžete dále listovat podle kategorií. Během nákupu v jednotlivých kategoriích si můžete seřadit zboží podle nejvyšší či nejnižší ceny, srovnání podle akcí nelze.
   V Košíku najdete slevy pod záložkou "% AKCE" na horní liště hned na úvodní stránce. V nich můžete dále vybírat buď podle ceny, značky, nebo kategorie. Během nákupu si v jednotlivých kategoriích můžete zboží seřadit podle nejvyšší, nejnižší nebo akční slevy. Datum spotřeby u akčního zboží chybí, dozvíte se ho tedy až když vám zboží dorazí domů, což je trochu škoda.
   V Koloniálu si můžete vybrat "Akční zboží", kde je u většiny trvanlivých potravin férově uvedeno datum spotřeby, takže víte, co čeho jdete. Dále tu nabízí "Výprodej". Datum spotřeby je tu uvedeno u všech výrobků a podle povahy produktu se výrazně blíží k době, kdy je nutné je spotřebovat (např. klobása - dva dny před koncem trvanlivosti, čokoláda - měsíc do konce). Další kategorií slibující dobrý nákup je "Výhodná balení" a najdete tu zmnožené produkty za výhodnější cenu.

DORUČENÍ ZBOŽÍ VE SLEVÁCH A AKCÍCH 
(NÁHRADY, DOSTUPNOST) 

   Náhrady jsou taková zajímavá věc. Nerada bych konkrétně TESCO podezírala z nějaké levoty, ale nedovedu si nijak uspokojivě vysvětlit, proč mají v obchodě v podstatě téměř pořád brokolici v akci, když mi místo ní vytrvale vozí podstatně dražší květák. "Náhrada" je od slova "nahradit", znamená to tedy, že pokud není konkrétní zboží skladem, dostanete za něj jiný příbuzný výrobek. Férové je, že nahrazené výrobky TESCO ukládá zvlášť do modrých tašek, a i na faktuře jsou oddělené, včetně přesně popsaných náhrad. Bez problému je můžete odmítnout, protože cena nákupu se z karty odečte až po převzetí zboží. Náhrady se netýkají jen zboží v akci, dostanete je i za to nezlevněné, které je v době objednání skladem. Podle mých zkušeností bohužel platí, že náhrady jsou vždy dražší než původní výrobek, což mě vede k přesvědčení, že je to jenom šikovný marketingový tah (pokud mi to někdo vyvrátí, budu jedině ráda). U každé z akčních položek je srozumitelně napsáno, do kdy sleva trvá. I kdyby vám to přece jen uteklo, při vytváření objednávky je možné zkontrolovat si v přehledu, zda bude zboží v době doručení stále v akci, nebo ho dostanete za plnou cenu. Nikde na vás ovšem žádné upozornění nevyskočí (až na červené písmo v souhrnu objednávky), je tedy třeba na to dbát a seznam pěkně ručně projet.
   V Rohlíku žádný systém náhrad nefunguje. Dostupnost se dozvíte hnedle při vkládání zboží do košíku a pokud vám vybírání trvá delší dobu a zboží se mezitím vyprodá, systém vás na to upozorní ještě před tím, než objednávku vytvoříte. Pozor, zboží zůstane v košíku s obvyklou cenou (nezlevněné), pokud ho nechcete, je třeba ho ručně odebrat. Pokud se i přes to všechno stane, že objednané zboží nedorazí (výjimečně), najdete ho na účtence odepsané. Na férovou a příjemnou funkci narazíte u zboží s končícím datem trvanlivosti - v Rohlíku vám prostě nezobrazí dopravu na další dny, což vám pomůže v tom, abyste nenakoupili jeden a více dnů prošlé zboží.
   Ani v Košíku se náhrad naštěstí nedočkáte. Pokud zboží dojde před dokončením objednávky, systém vás na to upozorní a sám chybějící zboží z košíku odebere. Juch! Akorát se nesmíte zapomenout vrátit a zboží si doobjednat (tedy pokud ho potřebujete). Zboží vám ale doručí i prošlé. Zkrátka co si objednáte, to dostanete.
   I v Koloniálu se dozvíte ihned při vkládání do košíku, zda je požadované množství produktu skladem. Ale také doručí prošlé zboží bez jakéhokoliv upozornění, takže je třeba si to ohlídat a zvážit, co a na kdy objednáváte. Náhrady nemají.

ZMĚNA OBJEDNÁVKY

   Tady má TESCO velké plus, které spočívá v tom, že objednávku můžete vytvořit až tři týdny dopředu a během této doby ji kdykoliv libovolně měnit (a dokonce zrušit!). Datum doručení a cena objednávky se samozřejmě měnit nedá. Měnit a doplňovat můžete vždy do 23:00 posledního dne předcházejícímu doručení. U zboží v akci, které si během té doby vkládáte do košíku, je jasně napsáno, do kdy je sleva platná. Pozor - po uplynutí této doby se zboží v košíku uloží pod původní cenou, na to je třeba myslet.
   Rohlík nabízí službu doplnění objednávky, kterou využijete v případě, že jste na něco zapomněli. Objednávku ale nemůžete sami aktivně měnit, pouze vytvoříte objednávku novou a odešlete ji způsobem, na jaký jste zvyklí. Musíte ji ale odeslat v čase, který máte pro tenhle účel k dispozici - čas, do kdy lze objednávku doplnit, se dozvíte při vytvoření té prvotní, nebo v potvrzovacím emailu. Pouze v takovém případě nebudete platit dvojí cenu za dopravu.
   Košík žádnou takovou službu nenabízí, změny nebo zrušení objednávky se ale můžete dovolat na zákaznické lince.
   Ani v Koloniálu nemůžete svou objednávku aktivně měnit nebo rušit, nicméně i oni nabízí možnost řešení pomocí telefonátu či emailu.

REKLAMACE

   V jedné zásilce z TESCO chyběl objednaný šampón. Po rozhovoru s operátorkou na infolince mi byl poslán v následujícím nákupu. Bez problému, bez řečí, bez výmluv. 
   V Rohlíku to jednou popletli tak, že neposlali dokonce dvě věci najednou v celkové hodnotě cca 70 Kč. Sice je neposlali v další objednávce (šlo o akční zboží), ale bez zbytečných cavyků mi na účet připsali odpovídající počet kreditů, které jsem mohla uplatnit při dalším nákupu (1 kredit = 1 Kč). Reklamací bez průtahů se ostatně chlubí i na webových stránkách. Super!
   U Košíku se mi žádná nepříjemnost nepoštěstila, ale i oni slibují v takovém případě obratem vrátit peníze.
   Z Koloniálu mi poslali hovězí maso ve vaničce, jehož fólie byla proražená (jak už jsem psala výše). Fatálně jsem to prošvihla a reklamaci neřešila bezprostředně potom. Neměla jsem zrovna čas a maso bylo jinak v pořádku, takže nešlo o žádnou velkou tragédii. Nicméně mi to časem nedalo (o měsíc později) a prostřednictvím emailu jsem popsala, co jsem měla za problém a ptala se, jak to můžu řešit do budoucna. Kladná odpověď přišla ihned a dokonce mi bylo zpětně připsáno na účet 20 kreditů jako kompenzace. Nečekala jsem nic a byla jsem velmi příjemně překvapená. I Koloniál slibuje, že nedělá s vracením peněz drahoty.

PERSONÁL

   Zaměstnanci (kurýři) jsou bez výjimky bezproblémoví. Někdo je komunikativnější, někdo se usmívá více, někdo méně. S nikým nepříjemným jsem se nesetkala. V TESCO se mi kurýři pozdávají klidnější, což připisuji lepší časové organizaci rozvozů. Pokud si tedy chcete popovídat o tom počasí, případně chcete mít víc klidu na kontrolu nákupu, volte TESCO. :-) Na těch ostatních bývá znát spěch a určitá "uhnanost", zvlášť pokud má objednávka zpoždění, což se jim absolutně nedá vyčítat. Ty nemám to srdce zdržovat zbytečnými otázkami. 

CHAT ONLINE, INFOLINKA

   TESCO odpovědělo do minuty. Trochu mě zamrzelo, že se se mnou nikdo nerozloučil, ale nebudu malicherná, že jo?
   Rohlík mi k povídání poslal Pavlu, která v půl deváté večer odpověděla okamžitě. 
   V Košíku se tvářili, že jsou online, nicméně za pár minut přišla automatická prosba o zanechání kontaktu, na který v co nejbližším možném termínu doručí odpověď. Za několik dalších minut se ovšem připojila Eliška, která se omluvila za opožděnou odpověď (technický problém) a zodpověděla dotaz. Nerozloučila se sice, ale na rozdíl do Pavly zanechala reakci na mé poděkování: "Rádo se stalo." Eliška mi byla sympatická. Čas dotazu: 20:40.
   Až vám bude smutno, v Koloniálu si online nepokecáte. Můžete ale poslat email. Dotaz vznesen ve 20:33, odpověď přišla ve 21:11. Jasná, stručná. V pořádku.

   Infolinky fungují, operátoři jsou příjemní, dozvíte se co potřebujete. Ideální stav. 

+ / -
TADY JE VÝŠE UVEDENÉ STRUČNĚ SHRNUTO DO (PRO MĚ ZÁSADNÍCH) KLADŮ A ZÁPORŮ:

TESCO
+
možnost změny či zrušení objednávky den před doručením
možnost pořídit potraviny (např. ovoce, zeleninu, uzeniny) na váhu
není stanovena minimální cena objednávky
spolehlivost v časech doručení
-
náhrady
chybějící možnost platby v hotovosti
minimální cena dopravy 49 Kč
velká vytíženost (zejména před víkendem)
široké rozmezí doručení
kolísavá kvalita ovoce, zeleniny a masa
balení do igelitových tašek
   










Rohlík
+
doprava nad 1200 Kč zdarma
platba hotově a zejména stravenkami
expresní doručení do 90 minut
program „ošklivá zelenina“
přehlednost stránek (vizuální i praktická)
„Last minute“
nelze objednat prošlé zboží (systém nenabídne dopravu na další dny, pokud je v košíku takové, jehož trvanlivost se blíží ke konci)
možnost doplnit objednávku
-
častá nespolehlivost v časech doručení
Košík
+
doprava nad 1000 Kč zdarma
přehlednost stránek (vizuální i praktická)
-
chybějící platba kartou při převzetí
minimální cena nákupu 500 Kč
Koloniál
+
doprava nad 1200 Kč zdarma
noční závozy
široká nabídka ovoce, zeleniny a bylinek
snaha šetřit přírodu
-
platba pouze kartou
nelze objednat na aktuální den
„krabicový“ systém balení nákupu
nepřehlednost stránek (vizuální i praktická)


SHRNUTÍ

   A teď to možná nejpodstatnější, a také nejsubjektivnější na závěr. Mým favoritem je Rohlík. Proč? Vyhovuje mi časově - termíny bezplatných závozů se víceméně trefují do mého životního rytmu. Jako jediný připouští platbu stravenkami, což je v mém případě, kdy jsem nevyužitými stravenkami zaplavená, plus dost podstatné. Mám fakt ráda tu kategorii "Last minute", tedy "Na poslední chvíli". Prostě mě baví nakupovat banány s 80% slevou, přiznávám. Velké (skoro dojemné) plus si Rohlík připsal za to, jak kontroluje, aby si zákazník nekoupil prošlé zboží. To je mi hodně sympatické. Má přehledné, praktické a na pohled příjemné stránky, ať už rozložením, či designem. A vůbec je takový celý svěží, dynamický a vlastně i docela vtipný ("Nejprodávanější položkou na Rohlíku nejsou rohlíky, ale banány. Rohlíky jsou až druhé. Nebereme si to osobně.").
   Pozn. Rohlík zrovna v den zveřejnění tohohle článku zavedl nový systém dopravy a platby za ni - v podstatě to znamená, že se cena za dopravu dost zvýšila. Změna je prý z důvodu zefektivnění dopravy a minimalizování možného zpoždění. Dražší doprava mě mrzí, protože to byl jeden z důvodů, proč Rohlík upřednostnit. Přesněji - vyhovovala mi možnost nakoupit za menší obnos s nízkým nebo nulovým dopravným, což ho odlišovalo od konkurence. Fandím mu ale dál, i když teď nejspíš přece jen častěji zabrousím jinam.
   TESCO svěží není, i když v poslední době se přece jen dá nějaká snaha pozorovat. Od té doby, co jsem u něj začala objednávat, se celý design stránek změnil. Přesto na mě nepůsobí nijak pozitivně. Možná ani nemusí - ať je to jak chce, TESCO tu bylo s online potravinami první, tudíž svojí pevnou pozici na trhu určitě má, a online prodej není jediným zdrojem jeho příjmů. Pro mě je takovou sázkou na jistotu. Mám ho omakané ze všech stran a máloco mě překvapí, což je asi jeho největší mínus. Dalším obrovským mínus jsou ty věčné, nesmyslné náhrady, které mě nebaví donekonečna řešit. Prostě chci dostat to, co jsem si objednala, a ne být při každém nákupu ve střehu nad hlídáním náhrad. Jednoduché, ne?
   Košík je takový neutrální. Neurazí, většinou potěší. Nejsem nespokojená. Oproti Rohlíku má ovšem pár nevýhod, které ho sešouply na třetí místo. Minimální hodnota nákupu je ve výši 500 Kč, což je hranice, kterou já při pravidelných nákupech málokdy překročím. Chybí mi tu i platba stravenkami, ta je pro mě důležitá. A nevyhovuje mi bohužel ani cena dopravy. Škoda.
   Koloniál je pro mě téměř nevyužitelný. Objednat můžu až na následující den, doprava je drahá a citelně mi chybí platba penězmi - potřebuju občas zkrátka udat i hotovost. A design stránek je pro mě smrtelný. Se mnou a mým notebookem nekompatibilní. Zběsilý. Prostě špatná kombinace všeho. Ale jak jsem psala, je spousta věcí, které se mu vytknout nedají a v mnohém je mi sympatický, takže své příznivce si určitě najde.

Tak. To je zase elaborát. A jak jste na tom s nakupováním potravin online vy? Pište, připomínkujte, doplňujte, diskutujte, všechno mě to náramně zajímá!

                                                                                                                                                  Popelka













.

6 komentářů:

  1. Wau, tady jsem si tedy početla :-) .. moc děkuji za recenze, zatím jsem pro online nákup využívala pouze tesco, ale po přečtení článku určitě zkusím i rohlík :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemáte za co, já děkuju, mám radost, že je to užitečné! :-)
      Když nakupujete v TESCO, jak to vidíte s těmi náhradami Vy?

      Vymazat
  2. Tak to je skvela a obsahla recenze - diky za vytvoreni a dokonceni tohoto projektu. Pomohlo mi to zorientovat se.:-) Klara

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skvělé, mám radost!
      Veselé online nakupování a Vánoce přeju. :-D

      Vymazat
  3. Anonymní25.5.17

    Moc zdravím
    Čtu sice až s několikaměsíčním zpožděním ,ale snad se zas tolik nezměnilo.. (nebo ano?)
    Ještě jsme on-line nenakupovali,ale chceme zkusit. Sousedce jezdí Tesco a amarádka využívá Kosík.cz.
    U Košíku si chválila, že je zde možnost uložit si svůj seznam nákupů a ten pak už jen doplňoval/upravovat. Je to možné i jinde? Např. u rohlíku, který chceme zkusit?
    U Tesca mne z Vaší recence nejvíce odrazuje čas doručení (zjistím naši realitu od sousedky) a náhrady potravin.
    Moc díky za recenzi :-)
    Hezký den Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,
      přiznám se, že už se nějakou dobu chystám článek zauktualizovat, protože určitě ke změnám došlo. Online nakupování teď zažívá boom, takže supermarkety se snaží neustále zlepšovat. Jen Rohlík od té doby změnil dvakrát systém objednávek, který se mi teď ovšem špatně ověřuje, protože jsem si pořídila Premium členství a jsem teda stranou klasické dopravy. :-) Co se Košíku a Koloniálu týká, tam nevím vůbec, ale TESCO zdá se mi se nezměnilo vůbec, tam přece jen občas kouknu, třeba i kvůli porovnání cen. Já teda zakotvila zatím natrvalo u Rohlíku (vypsaná + o kousek výš pořád platí).
      Uložit si seznam nákupu určitě můžete v TESCO, nicméně tam je třeba vytvořit základní objednávku už na konkrétní den i hodinu. Tu pak můžete průběžně bezplatně upravovat (kromě času doručení ovšem). Na Rohlíku sice není klasická funkce nákupního seznamu, ale když si přidáte zboží do košíku, určitě tam pár dní (možná neomezeně, nemám vyzkoušeno) vydrží. Jen tam nemá moc smysl přidávat akční zboží, protože po vyprodání se z košíku samo neodstraní a je potom potřeba to zkontrolovat a udělat ručně.
      Náhrady v TESCO jsou fakt opruz. Ale věřím tomu, že někomu to nevadí, stejně jako mně nerozčiluje u Rohlíku časté zpožďování, které je teď ještě častější (od doby té pracovní kalamity v jejich skladu). Většinou neobjednávám tak, abych byla na nákupu závislá, takže mě to netrápí.
      Snad jsem Vám pomohla, kdyžtak se klidně ještě ptejte, když budu vědět, odpovím. :-)
      Pěkný den!

      Vymazat